“Mijn hoofd staat open voor alles”

Zes jaar stond hij met succes aan het roer van de zakelijke tak van het Algemeen Nederlands Persbureau, ANP. Vandaag, 1 november 2010, is Rob Jacobs gestart met zijn eigen bedrijf, Jacobs Media Concepts. ANP-hoofdredacteur Erik van Gruijthuijsen vroeg hem waarom.

Het zijn onrustige tijden, in vrijwel elke bedrijfstak, en dan besluit jij zomaar voor jezelf te beginnen. Rob, waar begin je aan?

“We leven in een enorm spannende tijd. Op IT-gebied volgen de ontwikkelingen elkaar in een duizelingwekkend tempo op. De nieuwe technologie biedt oneindig veel kansen voor bedrijven en particulieren, maar stelt hen ook voor nieuwe vragen. Vragen waarvoor niet altijd een pasklaar antwoord is. De afgelopen jaren heb ik bij het ANP een berg ervaring opgedaan op het snijvlak van IT, media en commerciële activiteiten. Nu ga ik met die ervaring zelf  de boer op en daarom start ik Jacobs Media Concepts. En daar heb ik enorm veel zin in.”

Je hebt veel ervaring, maar tegelijkertijd zou je kunnen denken: ik heb gezien hoe groot de crisis in de mediasector is,  ik heb er genoeg van, ik ga eens ergens anders kijken.

“Er genoeg van hebben? Nee, dat zal mij niet snel gebeuren, zolang alles onder je ogen blijft veranderen. Nieuwe technologieën zetten alles op zijn kop en leveren een scala aan nieuwe mogelijkheden. Kijk naar blogs en twitter, bijvoorbeeld. Tegelijk kan je je vaak afvragen wat het qua omzet oplevert. Neem nou toepassingen als Layar en Flipboard. Blijkbaar zijn investeerders bereid geweest om daar veel geld in te steken, maar er wordt nog geen cent mee verdiend. Er is zelfs nog geen idee hoe dat dan straks zou moeten gebeuren. Zelf heb ik toch liever dat het verdienmodel van meet af aan helder is.  En dan heb je nog de opkomst van de tablet, om nog maar wat te noemen. Nee, er is vrijwel geen wereld boeiender dan die van de media.”

Wat voor mogelijkheden zie jij dan voor bijvoorbeeld tablets?

“Tablets zoals de iPad zijn de verwachte redding voor de traditionele media. En laten we hopen dat het dat ook is. Maar ze bieden ook totaal nieuwe perspectieven. We zien nu al dat het accent steeds meer verschuift van uitgevers pur sang naar zakelijke partijen. Een multinational zou bijvoorbeeld heel goed via het uitgeven van content voor tablets zijn doelgroep kunnen bereiken. Het nadenken over zulke opdrachten vind ik nou spannend, daar wil ik me de komende tijd op gaan richten.”

Dat zegt je niet zomaar. Er is een plan, vertel!

“Jazeker, ik wil binnenkort een eerste mini-seminar houden over de mogelijkheden van tablets in de zakelijke markt. Werktitel: ‘Media-toepassingen in een zakelijke omgeving’. Verder wil ik iedereen die zich aangesproken voelt uitnodigen om mee te denken over nieuwe mogelijkheden. Dus kom maar op, mijn site en mijn hoofd staan open voor alles!”

Met wat voor gevoel verlaat je het ANP?

“Ik verlaat het niet helemaal, want voorlopig blijf ik een aantal projecten draaien. In de afgelopen zeven jaar heeft het ANP zich van een traditioneel persbureau ontwikkeld tot een sterk op digitale platforms gerichte nieuwsmachine, die niet alleen media maar inmiddels ook steeds meer zakelijke klanten bedient. In dat bedrijf schuilt een kracht die alleen maar zal groeien. Mooi bedrijf.”

23 responses to ““Mijn hoofd staat open voor alles”

  1. Rob,
    Goed nieuws. Ook voor Nederland Medialand. Een creatieve kracht als die van jou hebben we heel hard nodig. Goed moment ook, en met een goede visie. We volgen je stappen met grote interesse.

    Groeten, Informatieland, Boyd Hendriks

  2. Pabien! Bloed kruipt waar het niet gaan kan! Toch weer als zelfstandige ondernemer in de weer!
    Succes!
    Barbara

  3. Goede stap en start hoor! Complimenten!! Je komt er wel :-))

    Ik houd me zeker aanbevolen voor je mini-seminar over de tablets in de zakelijke markt!! Ik doe nu een traject bij de Vara (magazine), dus…..

    Eddy

  4. Goed nieuws! Succes met je nieuwe onderneming!!

  5. Hoi Rob,

    Ik heb destijds mooie projecten met je gedaan bij het FD. De eerste website, etc.!De kiem is destijds gelegd voor een multimedia bedrijf! Dat is de kracht van creatief denken gecombineerd met durven doen! Ik heb veel vertrouwen in je nieuwe onderneming. Succes! Ed Monchen

  6. Hey Rob, van harte gefeliciteerd met dit mooie initiatief; veel succes met dit ondernemersschap!

  7. Beste Rob:
    Als de markt in een dip zit is het altijd goed om te beginnen aan iets nieuws. Inderdaad de ontwikkelingen in medialand gaan heel snel en er wordt heel veel geexperimenteerd met nieuwe toepassingen en nieuwe bedrijfsmodellen! Vanuit onze samenwerking herken ik uit het interview de passie en de visie om de ontwikkelingen in medialand anders te bekijken. Ik wens je veel succes!
    Daan Boom, Nepal!

  8. “Er is vrijwel geen wereld boeiender dan die van de media,” zeg je. Mee eens!
    In spannende tijden neem je een stap die geheel bij je past – want eigenwijs en innovatief. Gefeliciteerd!

  9. Ha Rob,
    Stoere stap om nu je eigen toko te beginnen. Je bent natuurlijk ook maximaal toegrust door al die fantastische trainingen.
    Heel veel succes en als ik je ergens mee kan helpen, laat me weten!
    marco

  10. Hoi Rob,
    Proficiat met deze stap. Uit het interview op je website proef ik je gerichtheid op de media wereld. Maar er is meer content dan alleen media content. Ik hoop dat je ook daar je vernieuwende ideeën op loslaat (daar twijfel ik ook eigenlijk niet aan, maar ik zou ze wel willen horen)
    Bert Geers
    Tweede kamer

  11. Beste Rob,

    Goed interview op je homepage! Toi toi toi en we houden contact! Groet, Monique

  12. Leuk om te lezen, mooie start. Veel succes èn plezier!
    Groet, Margriet

  13. Philip Hennemann

    Zet hem op Rob!

  14. Hallo Rob,

    Ja hoor, de ware ondernemersgeest laat zich niet verloochenen;-) , mooi om te zien hoe je metéén doorpakt!
    Het concept van Krantenjongens staat, ruim 1o jaar nadat we het binnen Twynstra Gudde introduceerden, nog als een huis, en daarvoor zijn we schatplichtig aan jouw slimme ideeen daaromtrent; ik bewaar goeie herinneringen aan die periode!
    Ik ben ervan overtuigd dat je je ook nu weer een mooie plek in de turbulente mediamarkt zult weten te verwerven,

    Veel succes gewenst & hartelijke groet!

    Marianne

  15. Hee Rob,

    van harte!!
    Tevens welkom bij ons in het kantoor.
    We wensen je een flitsende start en zullen je daar ook actief bij ondersteunen.
    Idee voor een workshop: “Nieuwe media versus de oude informatie management modellen: revolutie of meer van hetzelfde?”…. ik zie een groeiende kloof ontstaan tussen de verschillende werelden waarvan ik denk dat je deze twee heel dicht bij elkaar moet brengen of zelfs verenigen….we hebben het er nog over….;-)
    ik spreek je snel
    Michel

  16. Rob,
    van harte gefeliciteerd met deze stap. Veel succes met je nieuwe bedrijf, en wie weet komen we elkaar wel weer tegen!
    Groeten,
    Kees Riekwel
    Ministerie van BZK

  17. Gweldig Rob dat je weer aan iets nieuws begint. Spannend ook, zeker in deze tijd. Veel succes!

  18. Hoi Rob,

    Heel veel succes met weer een eigen bedrijf. Je hebt er lang en zo te lezen goed over nagedacht. Uit ervaring weet ik dat ook hier weer wat moois uit zal groeien. Een mini seminar ook al is het zakelijk graag wil ik daar mee luisteren. groetjes jo

  19. marianne guffroy

    Rob,

    Veel succes met je nieuwe uitdaging,
    Hoe groter de uitdaging ,hoe sterker jij er uitkomt

    Marianne.

  20. Hi Rob,

    Bedankt voor je smsje, ik zie dat het Jacobs bedrijf is gestart 🙂 GOED NIEUWS!

    We zien elkaar de 18de om nieuwe initiatieven op te starten.

    Succes en to de 18de.

    Groet,
    Richard de Rooij
    vwd group

  21. Hoi Rob,
    Goed om te lezen dat je nog steeds zo ondernemend en enthousiast bent. Veel succes en ik ben benieuwd naar het seminar.
    groeten
    Fred

  22. Dag Rob,

    veel succes met je nieuwe bedrijf. Ook dat gaat jou weer lukken!
    Ineke Raas, met de groeten van Gijs

  23. Beetje late reactie Rob maar evenzogoed vanuit het hart: gefeliciteerd met je nieuwe creatieve impuls. Bloed kruipt waar het niet gaan kan. Veel superlatieven voorbij zien komen op je nieuwe site dus deze kan er ook nog wel bij. Mega dapper van je dat je weer zo’n stap zet. Kon natuurlijk niet uitblijven.
    Heel veel succes en dat het maar een goed lopende bloeiende zaak mag worden.

    Groet,

    Peter

Leave a Reply

